Johannes Østvold er en kjent sandnesmann, som blant annet er blitt berømt for sine utrolige kunnskaper om tog og båter. Som spøk kan man si det har med damp å gjøre, damplokomotiver og dampskip. Men interessen hans er mye videre. Det finner vi ut når vi ser på alt han samler på i sin leilighet. Det dreier seg om bøker, bilder, postkort, fotografier, fotoapparater, og ikke minst tog- og lokomotivmodeller, som han har satt på jernbanespor i et eget rom. Å intervjue Johannes Østvold er utrolig spennende.
– Hvorfor er du så båtinteressert?
– Jeg går tilbake til 1933, det året farfar døde. Og før han ble syk 20. april og reiste til Bergen, så tok han meg i hånda, og vi gikk rundt kaien. Det må ha vært på en tirsdag fordi både ”Sandnæs” og ”Jaderland” lå og lastet, mens ”Gann” lå nordfor Fjogstad-brygga, der den pleide å ligge i opplag.
Og siden har Johannes Østvold interessert seg for båter.
– Du husker så mye.
– Ja, det er lett å huske ting som skjedde for 70 og 75 år siden. Men å huske det som skjedde i går, det er mye vanskeligere.
– Interessen for toget startet sommeren 1938. Da hadde jeg vært i Austråttbakken hos mostrene mine. Og da jeg skulle hjem, så var grinda i Olav Kyrresgate stengt. Og lokomotivet Hugin holdt på å skifte. Og jeg ble så begreistret for det flotte lokomotivet. Hver gang jeg er innom stasjonen i Stavanger, så må jeg håndhilse på en barndomsvenn, altså jeg løfter koplingshornet framme på Hugin. Og i 1938/39 da bodde jeg nesten på jernbanestasjonen. Så sant jeg hadde en ledig stund, så var det ned til togen om kvelden, 18 minutter over sju. Da kom hurtigtoget fra Flekkefjord, med lokomotiv nr. 7 eller 8.
– Jeg er født 28. desember 1929. Da bodde vi på Brualand. Da jeg var et par år, flyttet i opp til Skolten og bodde der noen få år. Jeg husker feiring av femårsdagen min i 1934, da måtte jeg bort på butikken hos han far. Og på verkstedet, der lå det noe mystisk på båndsaga. Så jeg spurte hva dette var for noe, men det fikk jeg ikke noe skikkelig svar på. Men om ettermiddagen kom far hjem med en flott hjulbåre til meg. Og den hadde jeg mye glede av.
– Hva har du jobbet med, du har vært i butikken?
– Jeg har vært her i butikken fra 7. juni 1947. Da reiste jeg inn til Uldals handelsskole om morgenen. Det var bare for å hente noen papirer. Og så hjem igjen tidlig på formiddagen. Da gikk jeg rett på jobben i butikken. Da var jeg 17 år. Og så har jeg vært i butikken siden. I 1948 var jeg et par måneder i en butikk i Oslo for å lære, og for komme litt ut. Men så ble far syk, så jeg kunne ikke fortsette der.
– Derfor vet du mye om møbler?
– Ja, også historisk. Jeg har interessert meg for gamle møbler óg, ikke bare båter og tog.
– Du har mange bøker.
Ja, men du vet hva det står i den beste boka jeg har? ”Man skal ei lese for at sluge, men for at se hvad man kan bruge.”Den boka er Peer Gynt av Henrik Ibsen. Jeg synes det er så viktig å ta fram ei bok jeg har hatt stående i mange år og bla gjennom og lese den, ikke nødvendigvis fra perm til perm.
– Jeg har jo spesielisert meg når det gjelder bøker om båter og tog. Og ellers mye kunsthistorie.
– Også oppslagsbøker, og du har romaner også?
– Må ha alt. Der er for eksempel Aschehougs konversasjonsleksikon, som er 30 år gammelt. Det betyr ikke noe, annet enn på prisen. Så har jeg også kjøpt Encycklopaedia Britannica, 30 bind. Det synes jeg var verdt fire hundre kroner; eller var det fem?
– Jeg har også vært med og skrevet i en del bøker, det vil si at jeg overlater skrivingen til forfatterne, men jeg har levert bilder.
– Du samler på masse bilder, og postkort?
– Det har jeg óg. I de skapene der, og i skap i andre rom, er det fullt av lysbilder. Fra 1959 har jeg tatt lysbilder. Før den tid drev jeg med svartekunst. Det er litt verre å finne fram i. Jeg har vært borti kopiering av svart/hvitt-bilder så pass at jeg kan det.
– Det har stått mye i avisene om ”Jøsenfjord”. Det er vel interessant å få den tilbake?
– Men, hvor var de folkene som nå redder ”Jøsenfjord”, hvor var de for 30 år siden? Da hadde ikke jeg anledning til å ta initiativ til å få noen med meg. Jeg var nokså presset akkurat da, for 30 år siden. Da kunne vi fått ”Jøsenfjord” gratis og komplett, og ikke ødelagt, som den er nå. Og så kunne vi fått ”Fordsol” på kjøpet, av Stavangerske. De ville gi dem vekk, men det var ingen som maktet det for 30 år siden.
– Men det er bra med ”Oscar II”. Har du vært med der?
– Jeg betalte nettopp kontingen for 2011 i ”Oscar II”s venner. Men det er en sørgelig historie. Nå er det kommet folk som har greie på det, som driver og retter opp de verste feilene. Det ble gjort så mye feil til å begynne med i restaureringen. Så jeg mobbet Daniel og sa det var ”Oscar 13”. I virkeligheten er det versjon 15. Og jeg har dokumentert alle bortsett fra én versjon, som jeg bare husker. De skulle beholdt skansekledningen fra baug til akterende, og så innekledt midtskips. Så hadde båten vært mye lunere. Og mye bedre for passasjerer enn så åpen som den er nå. Og den største tabben, som jeg ikke var klar over den gangen, det er at de har lagt ståldekk, både nede på hoveddekket og oppe på båtdekket. Ståldekk hører ikke til på en jernbåt fra 1885. Der skulle vært drevet tredekk. Så seint som i 1950 ble ”Sandnes” laget med drevet tredekk, både ute og inne. Det er jo mye mer behagelig dekk å gå på.
– Jeg er også opptatt av de gamle båtene “Rogaland” og “Riskafjord II”. Spesielt “Riskafjord II” har en interessant historie. Jeg vil si det er verdens beste passasjerbåt. Den er også verdens eldste sjøgående båt som er passasjergodkjent.
Johannes går nå rundt i leiligheten sin og viser og forteller om bilder på veggene. De er det mange av, og de er interessante.
– Jeg har også masse malerier i lysbilder. Jeg har for eksempel hele Bernhard Hinna-utstillingen som var på kunstmuséet. Og så har jeg en masse Munch-bilder, selv om jeg ikke er så veldig begeistret for dem. Og i dette rommet er alle bildene av båter.
– Så går vi inn i dette rommet. Og her er Sandnes stasjon med alle sporene.Men jeg har måttet komprimere dem slik at det sporet er for kort. Til gjengjeld er de for lange. Og så fant jeg ut det at i 1965 kjøpte de det lokomotivet med de tre vognene. Derfor satte jeg på en lapp her: Østvoldbanen 50 år.
– Det er også mange bøker her som togene er. Vet du hvor mange bøker du har?
– Nei, men jeg har tenkt på det. Det er nok noen tusen.
– Dere toginteresserte har en forening?
– Ja, Norsk Jernbaneklubb. Det er et par tusen medlemmer på landsbasis. Neste lørdag er det dugnad i Egersund. Dugnaden går ut på en gammel traktor nr. 34, som vi har holdt på å male opp. Så skal vi pusse opp skinnebussen 18301. Her er Harry Potter sitt lokomotiv.
– Og her har du mange postkort.
– Og det største som skjedde der, det var før krigen, da gikk vi til onkel Eilif Samuelsen i Austråttbakken. Han var da styrmann på gamle ”Sandnæs” og han var den første kapteinen på nye ”Sandnes”. Og han hadde lysbildeapparat som han kunne legge disse postkortene i. Og for noen få år siden var det at datteren Didda fant ut at hun ikke hadde noen interesse av de bildene og visste at det var jeg som hadde interesse for dem. Og jeg tror jeg fikk tre albumer med postkort av engelske, tyske og noen norske båter. Og så har jeg lagt dem inn på foto-CD, slik at begge sønnene til Didda fikk hver sin CD, og så har jeg delt ut til mange andre.
– Lokomotivet Hugin var utstilt som modell på skoleutstilling i Bjergsted i 1939. Vi fikk hver vår leirklump i tredje klasse. Og da vi var ferdig med å lage modeller av Hugin, ble de levert til Ganns for brenning.
– Og her inne har jeg fjernsyn og opera og kino. Og jeg har en storskjerm på 190 cm bredde. Og én mm tykkelse.
– Du har ikke så mange som 110 fotoapparater. Det har jeg. Det mest skjeldne kameraet jeg har, det er et Kodak kamera som var plagiat av Polaroid. Kodak tapte rettsaken og fikk ikke lov å lage disse. Derfor er det jeg har, så skjeldent.
Johannes Østvold har fått en god omtale i media. I Sandnesposten 15. mars 2011 var det et intervju med ham, med tittelen ”Et levende leksikon”. På internett har Jone Laugaland i Stavanger Aftenblad intervjuet ham, og det er en videofilm som ligger på YouTube,http://www.youtube.com/watch?v=BbxEoR83z-8&feature=related